161 millioner så Eurovision Song Contest 2022 – i Danmark så mere end halvdelen af seerne med

0
121
Foto: Corinne Cumming/EBU

Det samlede seertal for årets Eurovision Song Contest er nu gjort op, det skriver Eurovision.tv i dag på deres hjemmeside. Den 66. udgave af det europæiske Melodi Grand Prix, som for halvanden uge siden fandt sin vinder i Torino, Italien, nåede i alt 161 millioner mennesker* på de 3 liveshows, fordelt på 34 målte markeder/lande.

Seerandelen for finalen lørdag den 14. maj er steget tre procentpoint i forhold til 2021 til 43,3 %. Konkurrencen var populær blandt det yngre publikum, hvor andelen af 15-24-årige, som så finalen, steg med tre procentpoint i forhold til 2021 op til 56,2 %.

Værtslandet Italien havde sit største publikum nogensinde (siden 2011, da de vendte tilbage til Eurovision Song Contest). Italien oplevede en stigning på ikke mindre end 53% i forhold til 2021 med et gennemsnitligt publikum på 6,6 millioner seere, hvilket tegner sig for 41,9 % af “tv-seningen” i landet.

I en tredjedel af landene (13 ud af 34) så mere end 50% af seerne finalen i Eurovision. Island topper listen med 96,4 % tæt forfulgt af Norge med 89,1 %, Sverige med 81,4 % og Finland med 72,1 %. De øvrige lande, hvor mere end 50 % af det samlede antal tv-seere så Eurovision-finalen, var Armenien, det flamsktalende Belgien, Estland, Grækenland, Litauen, Holland, Spanien UK og Danmark.

Selvom Eurovision-finalen kun havde 529.000 seere i Danmark, så var det alligevel den mest sete tv-udsendelse den uge. Den næstmest sete udsendelse var 1. semifinale, hvor REDDI deltog, som havde 480.000 seere. 2. semifinale, som ikke havde dansk deltagelse, var ikke blandt de 20 mest sete tv-udsendelser, hvilket betyder, at seertallet har været under 280.000.

YouTube player

Spaniens og UK’s succes ved konkurrencen (hhv. 3. og 2. pladsen) blev også afspejlet i deres statistik: begge lande oplevede i år deres højeste seertal det seneste årti. 6,8 millioner seere kiggede i gennemsnit med i Spanien, hvilket er en stigning på 86 % i forhold til 2021, og deres højeste publikum siden 2008. UK havde det største publikum af alle lande i 2022 med 8,9 millioner seere, der fulgte den finalen i Eurovision. Det er en stigning på 20 % i forhold til 2021. Det er første gang i 11 år, at Storbritannien har haft højere seertal end Tyskland, der tidligere havde det højeste publikum.

*Rusland og Ukraine er ikke med i beregningen i år.