GEE-panelet: James Newman – “Embers” (Eurovision 2021)

0
92

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

UK

YouTube player

GEE-panelets reviews

Hvis Blåsemafian havde vundet den norske finale, kunne vi have haft et episk match-up i Eurovision-finalen. Nu må vi nøjes med en enkelte blæser-banger, og det er da også helt fint, for den bliver leveret overbevisende. UK’s store problem de sidste år har dog været, at de simpelthen undervurderer stagingen, og en sang som denne har al potentialet til at få en fantastisk scenografi, så kære BBC – gør det nu ordentligt denne gang. Alle mand på dansegulvet!

Daniel

Endelig kommer Storbritannien med det som mange af os har efterspurgt i årevis – et fedt, moderne og fængende popnummer. Det her lyder som noget, der hører hjemme på hitlisterne i 2021, og er et kæmpe skridt i den rigtige retning for Storbritannien. Jeg synes ikke de i nyere tid har været særlig gode til at “stage” deres bidrag, og hvordan det kommer til at fungere live, tror jeg kommer til at make it or break it for “Embers”.  Så jeg håber Storbritannien stykker noget godt sammen på scenen, for de har materialet til en god placering.

Mila

Halløj UK, endelig noget nutidig og relevant pop! Jeg får Anne Marie- og Jess Glynne-vibes af “Embers”, og man kan godt høre at James Newman har haft fingrene i flere store artisters hits som sangskriver. En banger af den gode slags, som man bliver glad af at høre, og jeg håber virkelig vi får det store opbud af blæsere på scenen, som også er med i musikvideoen, for så kan UK godt glæde sig til en fornuftig placering i år.

Simon

England leverer i år et ganske fornuftigt popnummer. Selvom jeg bedre kunne lide James Newmans nummer sidste år, synes jeg alligevel, at England har oppet sig en lille smule i forhold til at forsøge at hive sig selv ud af de bundplaceringer de så ofte oplever. Well done. 

Clara

UK har ikke den bedste statistik fra de senere år, og det virker som om, man lidt har mistet interessen i landet med de ellers så stolte Eurovision traditioner. James Newman er et kæmpe spring op ad kvalitetsstigen, og årets bidrag et godt bud på en sang, som også efterfølgende kan få international radio airplay. Uptempo og cactchy tilsat den i øjeblikket ret moderne trompetlyd, som også Blåsmafian med stor succes præsenterede os for tidligere i år.
Men det allerstørste plus er uden sammenligning James Newman som artist og den helt fantastiske udstråling, han har. Jeg sidder og smiler fjoget (for nu at bruge et godt gammeldags udtryk 🙂 ) og får lyst til at kramme ham. Jeg håber sådan, at UK tænker i en effektiv staging, da jeg synes bidragets største udfordring må være at oversætte den til en Eurovison-scene.

Mette