GEE-panelet: Manizha – “Russian Woman” (Eurovision 2021)

0
100
Manizha, den russiske deltager ved Eurovision 2021.

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Rusland

YouTube player

GEE-panelets reviews

Wow. Tænk at gå fra Little Big til dette. Fra sjov, festlig ørehænger til. Ja, dette. Rusland må være en stærk kandidat til at være det land, der er faldet mest i niveau i forhold til sidste år. Intet ondt ord om Manizha, som faktisk er en dygtig sangerinde, men denne gang var det bare en forbier. 

Daniel

Årets russiske bidrag er for mig et af de værste. Jeg forstår ligeud ingenting af hvad der foregår. Jeg skal være ærlig at sige, at jeg heller ikke forstod noget som helst af Little Big lige da de sendte “Uno” ud, som jeg dog har lært at elske siden, men jeg kan nu dårligt forestille mig at det kommer til at ske med denne sang. Jeg tror desværre Rusland må forvente et år, hvor de ikke er at finde i finalen.

Clara

Jeg har i mange år efterspurgt at Rusland skulle sende noget afsted, der lød autentisk og russisk, og ikke som om at det var skrevet udelukkende for at please det Europæiske publikum og trække en masse stemmer til sig. Så jeg bliver nødt til at belønne dem for, at det er lige præcis det de leverer i år. Sangen er fyldt med elementer fra traditionelt russisk og østeuropæisk musik, men med et moderne twist. Problemet er at sangen ikke er bygget særlig godt op, og det ender med at blive ret rodet. Ruslands helt store styrke at dog at det er karismatiske Manizha der synger den. Hun er en fantastisk live performer, der virkelig løfter sangen. Jeg tror ikke Vesteuropa sender mange stemmer afsted mod det russiske bidrag, men jeg tror alligevel at den nok skal hive en del seerstemmer hjem rundt omkring i Østeuropa – og det kan være at det lige præcis bliver nok til en finaleplads.

Mila

Little big var én af de oplagte vinder kandidater i 2020 og jeg glædede mig som en lille barn til, at gruppen “naturligvis” stillede op igen i 2021. Det gjorde de ikke! Det værste i det er, at jeg bare slet ikke er til ‘Russian woman’. Bevares, budskabet er fint, Manizha har masser af energi og power på scenen, og så får rusland også point for at synge på russisk. Men for mig er det her ét af årets dårligste bidrag, og ikke i nærheden af at fortjene en finaleplads. Jeg kunne dog sagtens se, Rusland gå videre på et stærkt sceneshow og diaspora-stemmer. 

Mette

Jeg elskede Little Big sidste år, og jeg er ikke den eneste, siden deres video til Uno var den mest spillede på Eurovisions Youtubekanal i 2020. Ud af det blå kom der så en russisk national finale i starten af marts for første gang i 9 år, og det var så uden Little Big, der ikke turde gamble med deres succes i et evt. nyt bidrag. Nå, jeg skal jo også skrive noget om årets bidrag, og jeg synes det er skønt med noget russisk (jeg er selv ⅛ russer), men det tiltaler nok et andet publikum end mig. Manizha er skøn på en scene, og det er godt at hun kan repræsentere et lidt overset mindretal i Rusland, men de der sange med alt for meget snak og kunstig opstyltethed (tænk Telemoveis 2019) er bare ikke min kop te. Hun får to points for sangen og to points for autenticiteten.

Simon