GEE-panelet: The Roop – “Discoteque” (Eurovision 2021)

0
111
Foto: VAIDAS JOKUBAUSKAS

Vi er glade for at kunne præsentere en ny omgang af ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi som en optakt til Rotterdam vil diskutere og rangere alle årets 39 Eurovision-bidrag.

Vi har som altid brug for dig! Hjælp os med at sprede Eurovision-stemning. Del din mening og dine gæt i kommentarsporet på vores Facebook-opslag og @tag gerne dine Eurovision-venner i opslagene.

Om GEE-panelet:
I panelet sidder 8 personer med forskellig baggrund, men som alle har det til fælles, at de elsker Eurovision Song Contest, og har fulgt konkurrencen tæt i flere år.
Vi har en bl.a. en tidligere DMGP-deltager og kandidat i musikvidenskab med speciale i Eurovision, 3 tidligere medlemmer af fanjuryen i Dansk Melodi Grand Prix, en stand up-komiker og fodboldfan, en Grand Prix-ekspert fra den montenegrinske delegation, en finne som elsker Chanée og N’Evergreen, en mandlig poptøs og softwareudvikler, en tidligere radiovært, som elsker Drag Shows næsten lige så højt som Eurovision, og ikke mindst en fyr, der kan spille brudstykker af alle ESC-vindere på klaver.
Du kan læse mere om de enkelte medlemmer her.

Regler og point:
Hvert medlem har – uden at diskutere eller udveksle holdninger med de øvrige jurymedlemmer – vurderet hvert enkelt bidrag og tildelt det en karakter jf. Eurovision-skalaen mellem 1 og 12.
Du kan se medlemmernes point nederst i artiklen samt bidragets gennemsnit.

Litauen

YouTube player

GEE-panelets reviews

Jeg er 99% sikker på, at On Fire havde vundet i Rotterdam sidste år. Og bevares, Discoteque hænger da fast i hovedet, og The Roop har bestemt ikke glemt deres performancegen, men der er alligevel et langt skridt ned fra sidste års enormt høje niveau. En top ti-plads kan Litauen dog formentlig sagtens se frem til.

Daniel

Her er altså et af de numre jeg tror vi skal holde rigtig meget øje med i år. The Roops sound er genkendelig, deres performance er strømlinet og alligevel unik, og man både husker fremtoningen og musikken. Jeg tror at Litauen for første gang kan se frem til noget der kunne minde om en Top 5 placering i år. 

Clara

Litauen kunne have vundet Eurovision allerede sidste år, og med Little Big ude af billedet og Daði & Gagnamagnið retur med et noget svagere bidrag i år, så er The Roop ét af årets bedste bud på en vinder.  ‘Discoteque’ sikrede sig med god grund en jordskredssejr i den nationale udvælgelse: Et moderne up-tempo nummer, et catchy omkvæd og et meget insisterende elektronisk beat.
Når man så tilsætter The Roop’s unikke performance, den iøjnefaldende koreografi og ikke mindst forsanger Vaidotas karismatiske og dragende optræden, så mener jeg, at Discoteque har “det ekstra”, der skal til for at vinde.
Efter 1 år med coronanedlukning vil seerne også uden tvivl kunne sætte sig ind i det med at “dance alone”, “discoteque right at my home” og værdsætte The Roop’s fest på scenen.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til at juryen ikke skulle sende ‘Discoteque’ til tops, selvom der måske er en håndfuld sange, som kunne appellere mere til juryens stemmer.

Mette

The Roop var med rette en af storfavoritterne sidste år, og jeg tror også vi kan regne med en topplacering til dem i år. Discoteque er endnu et utroligt stærkt bidrag ledsaget af en gennemført performance, der fungerer så godt, og virkelig skiller sig ud i årets felt. Jeg tror bestemt Europa vil danse med derhjemme, og sende Litauen afsted mod deres bedste placering nogensinde. 

Mila

Jeg var pjattet med The Roop sidste år, og jeg synes faktisk “Discoteque” er bedre end “On Fire”. Den tunge electropoppede lyd taler ret godt til mig, og med en meget enkel, men virkningsfuld, koreografi, synes jeg denne sang har alt hvad en ESC-banger skal have. Det gør heller ikke noget, at den karismatiske forsanger Vaidotas Valiukevicius (prøv at sige det på Euroclub efter fire drinks…) virkelig kan levere til sit publikum, så man er draget ind i hans og bandets univers. Det er det andet 12-tal jeg sender afsted i denne semifinale med håbet om, at vi måske skal til Vilnius i 2022!

Simon