G.E.E. panelet 2018: Semifinale 1 – anden del (F.Y.R. Makedonien – Cypern)

0
102

I år har vi valgt en ny form for optakt til årets Eurovision Song Contest. Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i fem artikler vil tælle ned til Lissabon med reviews af alle årets 43 sange. Vi er nu parat med 2. del.

Om under en måned indtager de første artister scenen i Altice Arena i Lissabon til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2018. 43 stærke bidrag er klar til konkurrencen, men hvilke sange er panelets favoritter? Hvilke sange, tror vi, kommer til at blande sig i kampen om sejr? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly?

Good Evening Europe-panelet består af 7 personer med forskellig baggrund og tilknytning til konkurrencen.

Vi har lyttet alle 43 sange igennem, rangeret dem og vurderet hver sang ifølge Eurovision-skalaen fra 1-12 point. Vurderingerne er udelukkende baseret på vores subjektive mening om årets bidrag. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud på vores Facebook-side. Du kan også selv deltage i vores juryafstemning, som du finder her.

Good Evening Europe-panelet 2018

Jury 1

Clara Amalie S. Christiansen

Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon), kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Jury 2

Graham Soult

Engelsk Eurovision-ekspert og én af pionéerne indenfor Eurovision fanblogs. Graham introducerede i starten af 2000 sin meget populære side – og én af GEE’s store inspirationskilder – soult.com/eurovision.

Jury 3

Mette H. Christensen

Grundlægger af Good Evening Europe i 2006. Oprindeligt økonomiuddannet, men arbejder pt. med marketing. Musikelsker, tidligere radiovært og Grand Prix- og Eurovisionfan siden slut 80’erne.

Jury 4

Michael Thygesen

Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på GEE. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Jury 5

Riikka Jääskä 

Vores finske reporter samt UMK- og ABBA-ekspert. Arbejder som IT-specialist i Helsinki. Har skrevet for GEE siden ESC 2016 i Stockholm og rapporterer årligt fra bl.a. UMK og Eurovision-cruise.  Eurovision- og Scandipopfan siden 1998.
Jury 6

Mads Mortensen

Good Evening Europe’s svenskofile Melfest-ekspert. Uddannet serviceøkonom. Mads har skrevet for GEE siden 2017. Schlagerfan siden 1988 og Eurovision-fan siden 1999.

Jury 7

Morten Kaiser

Jurymedlem i Melodi Grand Prix 2017. Uddannet journalist. Dækkede sit første Junior ESC i 2003 som børnejournalist for Albertslund Posten og har skrevet for www.oikotimes.com siden 2005. Var GEE’s live-reporter under Mello-finalen i Stockholm i år.

 

Pointgivning/reviews

11. F.Y.R. Makedonien / Eye Cue – Lost and Found

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 1 8  7 7 4 3  7 37

CLARA: “Nummeret er for mig både uigenkendeligt og genre-ubestemmeligt, og jeg har svært ved at se hvad nummeret skal og vil, både i forhold til performance, vokal osv.”

METTE: “Et dejligt mix af reggea og moderne elektronisk musik i en omend lidt rodet affære, som umiddelbart lyder som en sammensætning af flere sange. Marija’s sexede, men samtidigt sødmefyldte stemme får sammen med et meget sing-along-venlig omkvæd bidraget til at skille sig ud. Om det er nok til en finaleplads i denne hårde semifinale er tvivlsomt, men jeg er vild med ‘Lost and Found”.

MICHAEL: “Elsker hendes stemme. Det er en fin sang, men de mange skift får den til at fremstå meget rodet for mig. Der er perioder, hvor jeg er virkeligt glad for den, og andre hvor den er direkte kedelig.”

MADS: “FYROM forsøger sig med en moderne popsang i år, med masser af trommer og beat. Den fungerer bare ikke for mig, og den bliver glemt i en ellers stærk semifinale”.  

12. Kroatien / Franka – Crazy

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
4 6  5 5 3 7  4 34

CLARA: “Nummeret har i sin opbygning enormt stor lighed med Alicia Keys nummer ”Fallin”, hvorfor nummeret føles genkendeligt, men er et nummer som formentlig kommer til at forsvinde i feltet.”

METTE: “Et lidt anonymt bidrag, som jeg primært husker for skandalen omkring det instrumentale track, som ligeledes var solgt til en rumænsk artist. Introen lyder lovende, men efter 3 minutter sidder jeg lidt skuffet tilbage. Den bedste del er for mig Franka’s rap-del og musikken under “Lo-o-o-ove”, som får min indre Beyoncé frem :-)”

MADS: “Kroatien stiller i år med et bidrag, der går lige ind i nydelsescentralen hos mig. Et skønt bidrag og artist, som minder mig om den amerikanske sangerinde Taylor Swift. Et af de bidrag jeg i år gerne sætter på repeat”

13. Østrig / Cesár Sampson – Nobody but you 

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 12 10  8  7  5 5 8 55

CLARA: “For mig klart et af de bedste numre i årets felt. Den solistiske præstation er super god, og nummeret har hængt fast i min hjerne fra første gennemlytning. Helt igennem fedt”

METTE: “Et stærkt og moderne soul-inspireret pophit sunget af en yderst karismatisk sanger. Borislav Milano/Symphonix-lyden (og kvaliteten) skinner tydeligt igennem og sangen står ret unikt i årets konkurrence. Jeg er umiddelbart ikke nogen fan af gospel, men det tilfører ‘Nobody but You’ ekstra power og løfter det til at være mere end et mainstream radiohit. Koret må dog begrænses til 5 i Lissabon.”

MICHAEL: “Meget radiovenlig. Ligner meget alt det andet der bliver spillet for tiden. Den stikker ikke rigtigt ud, men gør heller ingen fortræd.”

MADS: “En favorit i frit fald. Det er for mig historien på årets bidrag fra Østrig. Da jeg hørte bidraget første gang tænkte jeg YES endelig en med en fed soul/gospel stemme i årets Eurovision. Det var indtil jeg hørte ham synge live. NØJ hvor blev jeg skuffet, og nøj hvor røg der mange point af kotoen der. Håber det bliver bedre i Lissabon.”

14. Grækenland / Yianna Terzi – Oniro Mou

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
10  12  8  7  10 8 8 63

CLARA: “Stærk produktion, vokal, melodi etc. Nummeret har en genkendelig sound, og bidrager som Grækenland tidligere er kendt for, med et stærkt popnummer der samtidig bibeholder en national særegenhed”.

METTE: “En skøn kontrast til sidste års generiske eurodance. Med ‘Oniro Mou’ viser Grækenland masser af etnisk charme. Yianna leverer den perfekte vokal til dette her smukke, melankolske, mystiske, nærmest filmiske bidrag, som meget vel kunne have været på soundtracket til et storslået græsk drama. Om der er for lidt omkvæd og sangen falder i samme “fælde” som Argo i 2016, er uvist, men for mig er Eurovision *all about* de her smukke etniske bidrag, som man ikke hører i radioen. Eneste minus er panfløjterne, der lyder som min gamle vækkeurs-ringetone på mobilen ;-)”

MADS: “Grækerne leverer igen-igen. Det er dejligt at høre, hvor lyden kommer fra, og det er endnu mere fantastisk, at hun synger på græsk. Håber det bliver belønnet.”

RIIKKA: “A very pleasant quality song in the native language. This is what I’d like to hear more at Eurovision, well done Greece.”

15. Finland / Saara Aalto – Monsters

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 10 12  12  10 12 10 12  78

CLARA: “Godt popnummer der viser masser af genkendelighed, og bruger klicheer på den helt rigtige måde. Et godt comeback for Finland efter en del år uden de stærkeste placeringer.”

METTE: “Saara Aalto har haft en stor stjerne hos mig, siden jeg hørte hende synge for første gang i UMK 2016, hvor hun helt ubegribeligt kun blev nr. 2. I år traf YLE den eneste rigtige beslutning og inviterede deres store stjerne. Heldigvis faldt valget på ‘Monsters’, som har samme tema og flere lighedspunkter med UMK16-bidrag ‘No Fear’. Efter en usikker vokal i UMK, så har Saara forbedret sig meget ved årets preparties. Jeg er vild med videoen til ‘Monsters’ og håber at man kan genskabe noget af magien fra den på scenen i Lissabon, så er intet umuligt!”

RIIKKA: “After a few unsuccessful years, this year Finland has no less than its best Eurovision entry ever in my view. Catchy, melodic and professional. Saara is a star.”

MICHAEL: “Det er i bund og grund en meget god sang. Jeg er mest bekymret for om Saara kan levere. Det var mildest talt ikke imponerende til UMK i år.” 

MADS: “Årets store rigtige Grand Prix popslasker. Mange blev skuffet over Saaras performance i den finske finale. eg blev blæst bagover. Finland burde spadsere i finalen, men det sagde jeg også sidste år.”

16. Armenien / Sevak Khanagyan – Qami

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
3 4 10 10  6 6 5 44

CLARA: “Nummeret har et udmærket dramatisk udtryk, men solisten har ikke den stærkeste vokal, og derudover mangler nummeret genkendelighed, i forhold til tidligere armenske bidrag.”

METTE: “Én af de årets oversete perler. Armenien giver os i år med en kraftfuld ballade med masser af sjæl, følelse og melankoli. Det armenske sprog tilfører sammen med Sevak’s stemme noget helt unikt til ‘Qami’. Kontrasten mellem de maskuline og følsomme elementer i Sevak giver mig kuldegysninger – især mod slutningen når grafikken danner en kvinde, som ved hans berøring forsvinder og splittes til atomer. Jeg er ikke fan af påspændings-sixpack’en, men alt andet tegner rigtig godt for Armenien i Lissabon.

MADS: “Her har vi så et nummer, der har løftet sig efter jeg har hørt ham synge live, og følelserne kommer mere med, når der bliver sunget på nationalsproget. Me like”

17. Schweiz / Zibbs – Stones 

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 7  6  3 8 4 7  3  38

CLARA: “Nummeret sad fast i min hjerne da jeg havde hørt det første gang, og med en kvindelig solist der har en meget interessant stemme, synes jeg at dette nummer er et super godt bud på et nummer fra Schweiz. Nummerets placering kommer dog i min optik meget til at afhænge af liveperformance og sceneshow. “

METTE: “Et fint bidrag i den rockede ende af skalaen. Ikke min kop te og en smule outdated efter min mening. Jeg tænker Anastacia fra start 00’erne. En god startposition og Schweiz er ikke uden muligheder for at avancere til finalen.”

MICHAEL: “Dejlig med et lidt rock’et nummer. Dermed ikke sagt, at det er den type rock jeg vil smide i min egen playliste. Sangen taler ikke til mig, som jeg mener rock skal gøre, det er lidt et pop-nummer pakket lidt anderledes ind.”

MADS: “Et godt nummer som jeg rocker med på, og også gerne vil høre flere gange.”

18. Irland / Ryan O’Shaughnessy –  Together 

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 2  10 10 10  3 6 5 46

CLARA: “Til trods for en fin vokal-præstation, mangler nummeret genkendelighed, og kommer i min optik nemt til at blive en sang der ”forsvinder” i årets felt.”

METTE: “Årets Brdr. Olsen. Den smukke, klassiske sang, som i modsætning til hovedparten af de øvrige bidrag, (forestiller jeg mig) ikke vil kaste overdreven grafik og fyrværkeri i hovedet på tv-seerne. En enkelt præsentation med Ryan siddende alene på scenen med sin guitar kunne, sammen med  sangens smukke tekst, godt appellere til mange seere. I semifinale 2 ville Irland nok være gået sikkert videre, men hans skæbne er noget mere usikker her. Årets bedste video og en af mine store favoritter.”

MICHAEL: “Fantastisk tekst. Jeg er generelt ikke en stor fan af de helt lyse herrestemmer. Men jeg er villig til at tilgive det her, da sangen simpelthen bare er så god.”

MADS: “Endnu et bidrag, der er vokset på mig efter, jeg har hørt ham synge live. Nummeret er ikke det mest spændende, og man kan nemt høre hvor det er fra, men en god live vokal skal belønnes”

19. Cypern / Eleni Foureira –  Fuego

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
7  6  7  5  7  7 7 46

CLARA: “Et af de stærkeste numre Cypern har sendt til ESC finale som jeg ser det. Dog er nummeret ikke, som jeg ser det, stærkt eller genkendeligt nok til at få en høj placering.”

METTE: “Top moderne bidrag med en lyd, man kender fra hitlisterne tilsat et lækkert, orientalsk twist. Sexede Eleni er on fire og leverer masser af power, både når hun synger og danser. Alt kommer til at stå og falde med showet i Lissabon, men Cypern har en stor chance for kvalificere sig med aftenens sidste bidrag og en lyd, der kan appellere bredt”.

MADS: “Festen bliver sluttet af med manér, når Cypern afslutter. En skøn popsang med moderne og lokale lyde. Man kan dog godt høre, at


Panelets *gæt* på de 10 finalister fra semifinale 1

Som en afslutning på semi finale 1, så følger her vores *gæt* på, hvilke 10 sange, der vil avancere til finalen.

Clara Graham Mette Michael
Belgien Belgien Armenien Tjekkiet
Cypern Bulgarien Azerbaijan Schweiz
Estland Estland Bulgarien Israel
Finland Finland Cypern Irland
Grækenland FYR Makedonien Estland Hviderusland
Hviderusland Grækenland Finland Grækenland
Israel Irland Grækenland Finland
Schweiz Israel Israel Estland
Tjekkiet Tjekkiet Tjekkiet Bulgarien
Østrig Østrig Østrig Armenien

 

Mads Riikka Morten
Aserbajdsjan Azerbaijan Aserbajdsjan
Belgien Belgien Bulgarien
Bulgarien Bulgarien Cypern
Cypern Cypern Estland
Estland Estland Finland
Finland Finland Grækenland
Grækenland Grækenland Hviderusland
Hviderusland Israel Israel
Israel Tjekkiet Tjekkiet
Tjekkiet Østrig Østrig