G.E.E. panelet 2018: Semifinale 1 – første del (Azerbaijan – Bulgarien)

0
114

I år har vi valgt en ny form for optakt til årets Eurovision Song Contest. Vi er stolte over at kunne præsentere ‘Good Evening Europe-panelet’, hvor vi i fem artikler vil tælle ned til Lissabon med reviews af alle årets 43 sange.

Om under en måned indtager de første artister scenen i Altice Arena i Lissabon til prøverne forud for Eurovision Song Contest 2018. 43 stærke bidrag er klar til konkurrencen, men hvilke sange er panelets favoritter? Hvilke sange, tror vi, kommer til at blande sig i kampen om sejr? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly?

Good Evening Europe-panelet består af 7 personer med forskellig baggrund og tilknytning til konkurrencen.

Vi har lyttet alle 43 sange igennem, rangeret dem og vurderet hver sang ifølge Eurovision-skalaen fra 1-12 point. Vurderingerne er udelukkende baseret på vores subjektive mening om årets bidrag. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud på vores Facebook-side. Du kan også selv deltage i vores juryafstemning, som du finder her.

Good Evening Europe-panelet 2018

Jury 1

Clara Amalie S. Christiansen

Deltager ved Dansk Melodi Grand Prix 2016 sammen med Sophia Nohr (Blue Horizon), kandidat i musikvidenskab på KU med speciale i Eurovision og har deltaget som Eurovision ekspert for TV2 News.

Jury 2

Graham Soult

Engelsk Eurovision-ekspert og én af pionéerne indenfor Eurovision fanblogs. Graham introducerede i starten af 2000 sin meget populære side – og én af GEE’s store inspirationskilder – soult.com/eurovision.

Jury 3

Mette H. Christensen

Grundlægger af Good Evening Europe i 2006. Oprindeligt økonomiuddannet, men arbejder pt. med marketing. Musikelsker, tidligere radiovært og Grand Prix- og Eurovisionfan siden slut 80’erne.

Jury 4

Michael Thygesen

Fotograf, softwareudvikler og lejlighedsvis reporter på GEE. Uddannet programmør. Eurovision-fan siden 2008, hvor han mødte Mette. Hvis noget brænder eller der er stavefejl, er det hans skyld.

Jury 5

Riikka Jääskä 

Vores finske reporter samt UMK- og ABBA-ekspert. Arbejder som IT-specialist i Helsinki. Har skrevet for GEE siden ESC 2016 i Stockholm og rapporterer årligt fra bl.a. UMK og Eurovision-cruise.  Eurovision- og Scandipopfan siden 1998.
Jury 6

Mads Mortensen

Good Evening Europe’s svenskofile Melfest-ekspert. Uddannet serviceøkonom. Mads har skrevet for GEE siden 2017. Schlagerfan siden 1988 og Eurovision-fan siden 1999.

Jury 7

Morten Kaiser

Jurymedlem i Melodi Grand Prix 2017. Uddannet journalist. Dækkede sit første Junior ESC i 2003 som børnejournalist for Albertslund Posten og har skrevet for www.oikotimes.com siden 2005. Var GEE’s live-reporter under Mello-finalen i Stockholm i år.

 

Pointgivning/reviews

1. Azerbaijan / AISEL – X my Heart

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
5 8 7 7 12 7 8 54

CLARA: “I forhold til Aserbajdsjans overordnet set fantastiske ESC historie, lever dette nummer i min optik ikke helt op til tidligere års virkelig stærke præstationer. Jeg frygter, at nummeret bliver glemt, og at Aserbajdsjan for første gang nogensinde måske ikke kommer med i finalen”

MADS: “Endnu engang kommer Azerbaijan med et stærkt popnummer. Dog er jeg ked af, at de ikke prøver kræfter med noget nyt. Aisel er kendt som en jazzsangerinde, så havde forventninger på noget forandring. Men en af de sange, som jeg hører flest gange.”

METTE: “En perfekt show-åbner og en stærk popsang, som følger i fodsporene på en række populære Eurovision-hits fra Dimitris Kontopoulos’ katalog, hvor kun 1 ud af 7 sange har placeret sig udenfor top 10. Aisel kan synge live og vi kan med garanti forvente et iøjnefaldende sceneshow fra The Land of Fire. Jeg er dog ikke 100% sikker på, at Azerbaijan kan bevare deres 100% kvalifikation i årets blodbad af en semifinale.”

RIIKKA: “Such a perfect, good mood pop song. Let’s hope Aisel can create a great live show as well”

2. Iceland / Ari Ólafsson – “Our Choice

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
2 3 2 1 2 2 3 15

 

CLARA: “Til trods for en virkelig fin vokal, som man faktisk har lyst til at lytte mere til, har jeg følelsen af at nummeret aldrig rigtig kommer i gang, hvilket den ellers gode vokal desværre ikke kan opveje for.”

MADS: “Årh jeg vil så gerne kunne lide Island i år: Ari er charmerende fyr, har et skønt smil, er altid glad og synger helt fantastisk. MEN sangen er bare såååå kedelig, og teksten er noget, der kunne høre til i Børne MGP.”

METTE: “Årets største mismatch.  Unge Ari er en både stærk og charmerende sanger med et kæmpe potentiale. Desværre er han valgt til at synge et bidrag, som falder helt igennem i årets konkurrence. Jeg var vild med ‘Coming Home’, som årets sangskriver, Thorunn Clausen, skrev teksten til i 2011. Desværre kan ‘Our Choice’ slet ikke måle sig med den – hverken på tekst, melodi, originalitet, tidssvarenhed eller generel appel til lytterne.”

RIIKKA: “Iceland will most probably end up last in their semifinal. Boy next door gone wrong. NOT our choice I’m afraid.”

GRAHAM: “I feel sorry for this guy! Cute, but surely headed for last in his tough semi with this ’90s Irish ballad :(“

3. Albanien / Eugent Bushpepa – Mall

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
 3 4 4 6 3 5 5 30

CLARA: “Albanien er at af de lande i ESC, der endnu ikke har fundet deres ESC sound, som de kan genbruge som en opskrift til succes. Dette afspejles også i årets bidrag, som til trods for en stærk vokalpræstation har en uigenkendelig genre, hvilket skaber forvirring i forhold til hvad nummeret skal og vil”

MADS: “Elsker når der bliver sunget på lokalsproget, så får jeg personligt en større følelse i kroppen, når man hører nummeret. Eugent synger godt, men tror “Mall” bliver glemt i den stærke semifinale.

METTE: “Uden tvivl én af årets største mandlige stemmer. Men som det var tilfældet med Island, så lader ‘Mall’ desværre ikke Eugent udleve sit fulde potentiale og forbliver – også i den revampede udgave – et lidt gennemsnitligt og anonymt bidrag, der får det svært i denne stærke semifinale . Point til Albanien for ikke at være faldet for fristelsen at oversætte ‘Mall’ til engelsk.

4. Belgien / Sennek – A Matter of Time

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
7 12 8 4 8 8 7 54

 

CLARA: “Belgien præsterer som altid at forny ESC-genren og sende et moderne popnummer, der helt sikkert kommer til at klare sig godt. På samme måde som Blanche sidste år, vil denne sang i min optik klare sig godt i årets ESC felt.”

MADS: “Belgien har virkelig fundet formlen til succes i Eurovision. Sidste år havde de, for mig, den bedste sang, og i år skuffer de heller ikke. Jeg tror, Sennek kan kæmpe med om de gode placeringer igen i år. Sennek har en røst, som giver mig lyst til at høre mere af hende.”

METTE: “A Matter of Time ville passe perfekt som temaet til den nye Bond-film og lighederne med ‘Tomorrow never dies’ kan heller ikke skjules. Men årets belgiske bidrag er så meget mere end det. En moderne blanding af jazz, strygere og mere elektroniske elementer tilsat Sennek’s udtryksfulde stemme. Hvis denne her kommer til at fungere på scenen, kan Belgien være en darkhorse til sejren. Sidder desværre også med at følelse af, at den tidlige start – før favoritterne – i værste fald kan koste Belgien finalepladsen.

5. Tjekkiet / Mikolas Josef – Lie to me

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
12 7 10 10 2 3 10 54

 

CLARA: “Tjekkiets nummer har for mig været det nummer der hang bedst fast i min hjerne efter første gennemlytning. Sounden er up to date, og til trods for at nummeret har lighed med Jason Derulo-hittet ”Talk Dirty To Me”, synes jeg stadig at nummeret har noget enormt interessant. Tjekkiet kan for mig at se få sin første topplacering.”

MADS: “Kedelig mellempop, som ikke siger mig særlig meget. Tvivler på den kommer særlig langt i en svær semifinale.”

METTE: “Topmoderne bidrag med en bred appel. Mikolas’ livevokal er perfekt og hans lille dansekoreografi med skoletasken på ryggen sidder lige i skabet! Ét af årets mest catchy omkvæd, som hænger ved fra første strofe. Salvador ville nok råbe “Fastfood music”, men med succesen som ‘Hey Mamma’ oplevede sidste år hos såvel seere og jury, så tyder meget på en topplacering til Tjekkiet i år. Well done!

RIIKKA: “How far can you stretch a youthful tune for it to cause severe headache?”

6. Litauen / Ieva Zasimauskaitė -When we’re old

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
1 8 5 8 5 12 6 45

 

CLARA: “Litauen formår som oftest ikke at udmærke sig på samme måde som sine omkringliggende lande, og det samme gør sig gældende for årets nummer, som let forsvinder, og for mig at se på ingen måde har en genkendelighed.”

MADS: “Da jeg tilbage i januar første gang hørte “When We’re Old” i årets første show i Litauen, blev jeg totalt blæst bagover. Ikke kun af Ieva’s bløde stemme, men også af det smukke nummer. Det har bare fortsat sat sig fast, og er det nummer, jeg hører mest af årets 43 bidrag. Jeg ved, at Litauen er i en meget svær semifinale, så jeg vil ikke spå om deres chancer, men for mig er det årets bedste sang. Hvis Ieva kommer i finalen, så er alt derefter en sejr.”

METTE: “Langt bedre live end i studieversionen. Ieva leverer varen med sin skrøbelige og følelsesladede performance, som klæder den fine sang – og både tøj, styling og mimik leder tankerne i retning af vores egen Emmelie de Forest. I øvrigt lidt af en præstation at synge hele sangen siddende på gulvet. Starten før Netta kommer dog til at koste og jeg kan ikke se Litauen kvalificere sig med en sang, som ikke rigtig kommer nogen vegne.”

7. Israel / Netta – Toy

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
10 10 7 10 7 7 12 63

 

CLARA: “Nummeret rammer noget meget tidsrelevant, både i forhold til indhold, tekst, performance etc. Som lægger vægt på den forholdsvis nye #metoo kampagne. Et interessant valg fra Israel, hvilket helt sikkert kommer til at give landet en topplacering i årets finale.”

MADS: “Israel kommer nok med både det mest lyttervenlige, men også mærkeligste nummer i år. Der kommer både dyrelyde, men også et moderne popnummer ud af Nettas mund. Den vinder ved flere lyt, og det gør, at den for mig ikke er en vinderkandidat.”

METTE: “Årets absolutte bookmaker-favorit og “fanwank”. Netta leverer et nyskabende og underholdende bidrag pakket ind i en meget let letfordøjelig- og catchy indpakning. Anvendelsen af en looper for første gang i Eurovision-historien er interessant. Dertil kommer, at Netta er en både stærk og karismatisk sanger. MEN fjerner man hønselydene, effekterne og hele novelty-delen, så står man altså tilbage med en temmelig gennemsnitlig sang. Jeg er vild med budskabet og den orientalske lyd, men hønselydene reducerer – for mig – “Toy” til endnu et gimmick-bidrag.

8. Hviderusland/ Alekseev – Forever

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
8 12 10 8 8 4 7 57

 

CLARA: “Hviderusland har i år ramt en sound og et udtryk som passer enormt godt. Nummeret har et genkendeligt omkvæd, og en melankolsk sound som er enormt interessant. Dog er Alexeevs livevokal ikke så stærk, hvilket forhåbentlig bliver bedre til showet.”

MADS: “Når man hører dette nummer, ved man bare, hvor det kommer fra.  Det er så konstrueret og det dårlige engelske ødelægger helhedsoplevelsen for mig.”

METTE: “Det er efterhånden 3 måneder siden, jeg forelskede mig i ‘Forever’, og efter diverse hviderussiske skandaler og trusler om diskvalifikation, en finale med en helt igennem rædselsfuld vokal og en revamp, ja så elsker jeg stadig den lidt mørke, melankolske kærlighedssang. Alekseev får det svært i den stærke semifinale, men jeg håber på, at et effektivt sceneshow kan fremkalde miraklet!

9. Estland / Elina Nechayeva – La Forza

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
8 12 12 12 7 4 8 63

 

CLARA: “Fantastisk vokal og fantastisk melodi. Spørgsmålet er (som altid) hvorvidt publikum er klar til opera på ESC scenen, som tidligere har fået blandede modtagelser”

MADS: “En af årets store favoritter hos bookmakerne, og det forstår jeg ikke. Nuvel Elina synger godt, men for mig er det bare skrig, og så har opera aldrig klaret sig særligt godt i Eurovision. Det bliver et nej tak herfra.”

METTE: “Fra en favorit til en anden. Estland har indtil for nyligt været min store favorit til at vinde det HELE. Smuk sang, imponerende visuelt indtryk, der giver mig gåsehud (selvom kjole-projektionen er set før) og en flot melodi. Elina falder heldigvis ikke i opera-fælden, ment på den måde, at hun ikke har det klassiske, teatralske “opera-ansigt”, mens hun synger. Hun udstråler istedet masser af uskyldig sødme og karisma. En sikker finalist og er godt bud på en Top 5 placering.

10. Bulgarien / Equinox – Bones

Jury 1 Jury 2 Jury 3 Jury 4 Jury 5 Jury 6 Jury 7 Samlet
6 12 12 12 7 10 12 71

CLARA: “Nummeret vokser på en, efter et par gennem-lytninger. Problemet er, at den tid vil man ikke have hvis man blot hører nummeret et enkelt gang. Så til trods for de høje odds hos bookmakerne, ser jeg ikke dette nummer som sikret en finaleplads.”

MADS: “Bulgarien fortsætter deres togt mod at være det nye “store” og moderne land i Eurovision. Med gode placeringer i både 16′ og 17′ er der store forventninger til Bulgarien i år. For mig er de i år endnu bedre end i de foregående år. Sangskriverne er de samme, som skrev Kristian Kostovs bidrag sidste år, og det høres. De har fundet den rigtige lyd og formel til, hvad Europa vil høre.
Jeg er dog spændt på at høre gruppen live, da de ikke har optrådt sammen før, og der er mange, der skal med i billedet. Men nummeret fejler intet.”

METTE: “En 4. plads i 2016, en 2. plads i 2017…. og en sejr i 2018? Bulgarien fortsætter med at imponere og byder i år på en karismatisk gruppe med 5 interessante stemmer. Bones er et moderne, mørkt, utraditionelt Eurovision-bidrag med en dragende opbygning og en spændende lyd. Med det forventede storstilede show, så kunne det i år godt lykkes for Bulgarien at løfte trofæet med deres nu 3. Symphonix-bidrag i Eurovision?