Intet Eurovision-år uden anklager om plagiat, og således heller ikke 2018, hvor Kroatiens bidrag ‘Crazy’ nu er under mistanke.
I dag har et af de varme emner blandt Eurovision-fans været ligheden mellem Kroatiens bidrag ‘Crazy’ sunget af Franka og så ‘Ceea ce iubim’ af den rumænske musiker Guez. Du kan høre begge sange nederst i artiklen.
Ligheden mellem de 2 sange må siges af være slående, med en nærmest identisk instrumental del. Faktisk får man nemt det indtryk, at begge sange samme stammer fra samme råmateriale eller demo. Historien bliver ikke mindre mystisk af, at Franka er krediteret som sangskriver på Crazy, mens hendes musikalske partner gennem mange år Branimir Mihaljevic står som komponist på sangen. Ligeledes udkom teaseren på ‘Crazy’ kun 2 dage efter, at ‘Ceea ce iubim’ blev offentliggjort på Youtube – hhv. den 24. og 26. februar i år.
Ifølge ESCKAZ, så har Guez for nyligt opdateret credits på youtube-videoen, så “instrumental” nu krediterer Denzel Beats og ikke ham selv. Denzel Beats er også co-producer på ‘Crazy’, hvilket kan forklare en del.
Update 31.03.2018:
Franka’s team har her til formiddag reageret med en noget arrogant udmelding i sagen, hvor de forklarer at ‘Crazy’ er co-produceret af Denzel Beats, som også er crediteret for den instrumentale del af Guez’ sang, og i øvrigt antyder, at Guez blot har downloadet instrumental/karaoke-versionen af ‘Crazy’ og lavet et cover af hendes sang. Hun ser i øvrigt frem til at høre “some cool, new, Crazy covers” frem mod Lissabon.
Spørgsmål er så, om man kan kalde en sang, der er udgivet før “originalen” for et cover? Det stiller flere Facebook-brugere også spørgsmålstegn ved i kommentarfeltet.
I dag har Guez nu fremlagt bevis på, at han den 11. januar købte de eksklusive rettigheder til det instrumentale track for 79,99 USD. Han giver desuden udtryk for, at han mener, det kroatiske team lyver: det instrumentale track er ikke “free-to-use” og han ikke vil have skyld for at stjæle fra den kroatiske sang”.
Det er stadig uklart, hvordan sagen ender og der er ikke nogle klare regler for hvordan EBU håndterer en sang som denne her.