Årets reviews: Semifinale 1 – del 2

0
109

Så er det blevet tid til anden del af vores anmeldelser af årets sange, fra sang 8 til sang 16 i 1. semifinale.

Vi giver dig i lighed med tidligere år en opsummering på årets sange – Hvilke sange kommer til at blande sig i kampen om sejr og hvem kan lige så godt booke en returbillet på det tidlige fly? Hvilke lande er sikre på en finaleplads og hvem kommer til at kæmpe lige på grænsen af Top 10?

Vi lover én ting: Det endelig resultat bliver med garanti ikke, som vi forudsiger og vi kommer helt sikkert til at krumme tæer over vores fejlagtige gæt og hullede forudsigelser, når Eurovision er slut.
Husk at vurderingerne udelukkende er baseret på vores subjektive mening om årets bidrag og valg af baggrunds-statistik, som er nærmere beskrevet nederst på siden. Du er naturligvis mere end velkommen til at levere dit alternative bud i Facebook-boksen nederst.

I år er Team G.E.E.’s programmør og fotograf Michael kommet med på sidelinjen og leverer sit meget ærlige og til tider brutale alternative review af årets sange. Du finder “Michaels reality-check” nederst under hvert review.

 

MONTENEGRO:

Montenegro har efter skilsmissen fra Serbien endnu ikke prøvet at kvalificere sig til finalen og landet fortsætter i deres 5. forsøg kursen mod afgrunden eller i alt fald bunden af tabellen i Eurovision. Med et bidrag, der på samme vis som ‘Euro Neuro’, virker som en parodi og et i bedste fald forsøg på at joke sig til stemmer.

Bidraget giver mig aftenens første, undskyld mit sprog, WTF?!-moment og er så langt ude, at man nærmest bliver hensat i en slags hypnotisk trance, når man ser videoen.

Der er pluspoints til Who See, hvor at bringe lidt up-tempo musik ind i konkurrencen og til sangerinden Nina for at levere end stærk vokal i en del af sangen, som dog mest af alt lyder som et levn fra 90’erne. Disse pluspoints bliver dog hurtigt til minus, når den dybe rappende mandestemme går på.
At gruppen vælger at synge på montegrinsk er for mig også helt skudt ved siden af, da sangen ville have nydt godt af et genkendeligt omkvæd og et forståeligt indhold.

Hverken bookmakere eller vores læsere giver Montenegro mange chancer, på nær en gruppe meget ihærdige fans fra Montenegro, som arbejdede dag og nat for at stemme sangen til tops. De 15
stk.12-taller (skrivende stund) er således afgivet, inden vi fik ændret for opsætningen på afstemningen.
Hvis Montenegro skal have sin første finaleplads, skal de virkelig imponere vokalt og kapre stemmer på en eller anden tosset gimmick? Men jeg tror at Who See er godt på vej mod endnu en bundplacering og exit før det
hele bliver rigtigt sjovt.

I fjor gav jeg 1 points til Rambo Amadeus for at tage æslet fra musikvideoen med på scenen, så det kan nok desværre ikke blive til points til årets bidrag fra Who See, som er en del af mine Top 3-sange fra bunden. Jeg
er ikke til dubstep og det er ikke engang årsagen til bundskraberen!

Statistik: –

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: –

Kvalifikation: Nej

Placering: 13-16

 

Michaels reality-check:

Det er jo helt ude i hampen! Den kommer ikke ud af semifinalen. Lyder som et bastardbarn af 90’erne KLF og Dubstep tilsat en flok idioter i heldragts-regnfrakker. Jeg fatter ikke en meter!

—-

LITHAUN:

Årets litauiske bidrag er efter min mening blandt de mere oversete og undertippede. Melodien er stærk og musikken meget U2-inspireret. ‘Something’ er en rigtig sød sang og Andrius passer godt til det uskyldige og lidt naive tema i sangen. Førstehåndsindtrykket, hvor Andrius var iklædt noget, der fik ham til at ligne en blanding mellem en deprimeret tryllekunstner og en domptør i et cirkus, skreg på forandring. Det samme gjorde Andrius’ meget intense øjne i kameraet, som til tider lignede et forsøg på at hypnotisere tv-seerne til at stemme på ham.
At Andrius så i den næste live-version, der blev offentliggjort, i stedet valgte at sætte sine øjenbryn på overarbejde i noget, der ligner et forsøg på at forføre tv-seerne, er måske ikke det bedste træk. Derimod giver den nye version af sangen med Andrius i moderne tøj, der matcher sangen, et meget bedre helhedsindtryk!
Øjenbrynene kan man altid arbejde med inden Malmø 🙂
En professionel produktion, en karismatisk sanger og en sød sang. Jeg tror på en finaleplads til Litauen! Hvis Danny Montell kunne score en 3. plads med bind for øjnene og et talentløst disco-levn fra 90’erne, så bør Andrius i alt fald være godt på vej mod finalen med et noget stærkere bidrag.
Lithauns chancer må også øges, eftersom de har flere af deres “venner” med i semifinalen, herunder Irland, Rusland og Belarus.

Statistik: ***

Bookmakers: **

Juryvote: ***

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Ja

Placering: 5-8

 

Michaels reality-check

Rip-off (U2 vs. ‘Highest heights’ fra Lovebugs, 2009) men med et ringere resultat end udgangspunktet. Der er lidt karaoke-stemning over hans performance.

**

—-

BELARUS:

Har vi ikke snart fået nok at østeuropæiske mænd i bar overkrop, orientalsk dans, et repetitivt omkvæd, der udgør 50% af bidraget og en middelmådig sangerinde med tyk østeuropæisk accent?? Og må jeg så tilføje, at jeg i alt fald har fået nok af Belarus’ evindelige sangændringer, hvilket måske også påvirker min vurdering af ‘Solayoh’ en smule.

Studioversion af bidraget er egentlig okay, hvis man altså ikke lader sig irritere af det åbenlyse genbrug af Tyrkiet og Grækenlands bidrag op igennem midt-90’erne. Der er absolut intet nyskabende eller unikt over ‘Solayoh’, men derimod et omkvæd, som bliver gentaget så mange gange, at det måske sidder fast, når stemmerne skal afgives.

Ser man derimod på live-versionen, så forsvinder de sidste incitamenter til at overveje Alyonas finaleplads. En anstrengt og meget usikker vokal performance, en gennemsnitlig dans og en optræden helt igennem blottet for charme efterlader ikke andet end irritation hos mig (og måske en lille “Solayoh, Solayoh….” gentagelse på hjernen).
De stirrende øjne kan endda udkonkurrere mesteren selv, litauiske Andrius Pojavis 😉

Med en skelen til Armeniens skæbne i 2011, til Belarus’ begrænsede succes i Eurovision, til at hverken Tyrkiet eller Grækenland kan stemme i denne semifinale og at en evt. forskel mellem jury og tv-seerplacering med de nye regler får en negativ betydning, så tror jeg ikke Belarus klarer skærene. Og det på trods af, at ‘Solayoh’ ellers er et klassisk up-tempo latino-hit, som normalt har klaret sig godt i Eurovision. Det bliver gimmicks, halvnøgne dansere og sexet dans, der skal redde Alyona i tv-seer afstemingen, for jeg tror (og håber) at juryen giver bidraget den kolde skulder.

Jeg giver 1 stjerne for det inciterende omkvæd og fordi vi fik et lille glimt af Rybak i musikvideoen til ‘Solayoh’ 🙂
Men må erkende at latin-inspireret ethno-pop normalt gør det godt i Eurovision, derfor og kun derfor må Belarus’ kvalifikation stå som et spørgsmålstegn.

Statistik: *

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: *

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check:

Jeg er ved at være træt af østeuropæere, som ikke kan danse, synge eller bestemme sig (hint: sangændring igen-igen fra Belarus).  Det er en ommer!

—-

MOLDOVA:

Endnu et af de mere oversete og undertippede bidrag, som jeg tror er blandt de relativt sikre finalebidrag. Kigger man på Rumæniens statistik de sidste år med 6 ud af 7 mulige finalepladser siden 2004 kombineret med en sen start og Alionas imponerende vokal, så tegner der sig et godt billede af Moldovas chancer i år.
Jeg kan godt lide, at bidraget er skrevet, så det viser Alionas sangtekniske evner og vokale rækkevidde – lidt på samme måde som Robin Stjernbergs ‘You’.

At vælge rumænsk frem for engelsk kan være et dristigt valg, men den rumænske tekst passer meget bedre på melodien og det virker som om Aliona slapper bedre af, når hun synger på rumænsk. Stemningen i sangen formidles fint af både melodi og af Alionas nærvær og indlevelse, selvom man ikke forstår et ord på rumænsk.
Alt i alt et rigtig godt bidrag, der belønnes med at 4-tal.

Statistik: ****

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: ****

Kvalifikation: Ja

Placering: 5-8

Michaels reality-check:

Det er tydeligt, at sangen er skrevet til Alionas stemme. Hun har en tendens til at lyde mere skinger i den engelske version. Godt valg at synge på rumænsk. Et godt bidrag set i forhold til kvaliteten i år (læs: ringe!)

***

—-

IRLAND:

Ligesom denne semifinale godt kunne bruge et rockbidrag eller 2, ja så er Ryan Dolan og Irland alene om at levere et (professionelt) bud på et clubhit. ‘Only love survives’ har på papiret det hele: En ung, attraktiv mandlig sanger, et moderne beat, en tekst med indhold, et stærkt omkvæd OG trommer på scenen!
I live-versionen er helhedsindtrykket dog mindre godt. Ryans vokal er ikke helt i top, og korsangerne er HELT ved siden af. Hvis Irland vil i finalen, så må Ryan langt hellere stå alene end at få omkvædet spoleret af 2 korsangere, der lyder som et 4. klasses pigekor 😉
Der er pluspoints for trommerne på scenen og for at Ryan vælger at modstå fristelsen til at udføre en eller anden koreograferet boyband-dans, som tager fokus fra hans vokal. I modsætning til f.eks. Tooji, Eric Saade eller vores egen Muhammed, som har leveret bidrag i en lignende genre.
Med aftenens eneste moderne bud på et clubhit (hvis vi ser bort fra Hannahs halvhjertede forsøg) og en sen start, så tror jeg Irland har en god chance for at avancere til finalen.

Statistik: ***

Bookmakers: ***

Juryvote: ***

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Ja

Placering: 5-8

 

Michaels reality-check:

Meget skinger stemme og lige på grænsen til at være falsk. Korsangerne ødelægger det hele og understreger hvor skinger han lyder. Typisk Eurovision, men et okay bidrag i studioversionen.

***

—-

CYPERN:

‘An me Thimasai’ er en afaftenens flotteste ballader og med en ligeså flot levering.
Despina sørger for at få det maksimale ud af sangen med sin fantastiske tilstedeværelse, nærhed og emotionelle levering.

Cypern går i modsætning til ‘La la love’ fra 2012 i år efter det klassiske og det elegante, som Despina meget overbevisende leverer. Der er ingen indøvet koreografi eller påtaget mimik over Despinas meget ægte og naturlige performance.

Når det er sagt, så hører sangen også til i den stille og relativt anonyme kategori og kombineret med at Despina synger
på græsk, kan ‘An me thimasai’ godt gå hen og drukne lidt mellem 2 uptempo bidrag.

Det er nok juryen, der skal sikre Cypern en plads i finalen, hvilket ikke er helt urealistisk, hvis man kigger på hvilke sange, som tidligere har været juryfavoritter, eks, Rona fra 2012 og Evalina Saenko fra 2011.

I fjor sikrede Maya Sar sig en 6. plads med ‘Korake ti znam’ og Kaliopi en 9. plads med ‘Crno i belo’ – begge sunget på modersmålet (og ikke engelsk), hvilket godt kunne indikere en større chance til Cypern, end bookmakerne i øjeblikket levner
hende. Omvendt så er Bosnien blandt de mest succesrige ESC-nationer til dato, mens Cyperns succes, siden semifinalernes indførelse er noget mere begrænset.

Statistik: **

Bookmakers: *

Juryvote: **

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

God melodi, men også kedelig og forglemmelig. Skal nok håbe på stemmer fra juryen.

**

—-

BELGIEN:

Prisen for årets største musikalske make-over må uden tvivl tilfalde Belgien. I et par måneder lå Belgien isoleret på min sidsteplads og jeg var rystet over, hvordan man i Belgien kunne vælge et så fælt bidrag til at repræsentere sig. Og jeg var ikke alene, ‘Love kills’ er nok årets mest hadede bidrag og Roberto har modtaget ekstrem hård kritik for både vokal og for sin performance.
Selvom der er sket store forbedringer, så er ‘Love kills’ ikke det store stykke musikkunst, men sangen er blevet udholdelig og den nye version udnytter omkvædet meget bedre end den gamle.

På trods af Roberto’s horrible engelske udtale, så er ‘Love kills’ faktisk en af de bedre popsange i årets konkurrence. Det helt afgørende bliver Robertos vokale performance i Malmø. Den gamle version var mildest talt svag, men på videoen fra Eurovision in Concert er der sket store forbedringer.
Ser vi tilsvarende forbedringer med Robertos noget stillestående performance fra den lokale udvælgelse, ja så kunne Belgien faktisk, på trods af at polls og bookmakere siger noget, være på vej mod en finaleplads. Godt hjulpet på vej af den sene start.

Men Belgien har en meget kedelig statistik i Eurovision, især i de senere år. 2 finaledeltagelser er det blevet til siden semifinalerne blev introduceret i 2004, senest da Tom Dice sang ‘Me and my guitar’ i Oslo i 2010. ‘Love kills’ når ikke Tom Dice-højder, men helt udskrives kan bidraget heller ikke.

Jeg giver Belgien 3 stjerner for årets mest vellykkede make-over, for en moderne popsang med et catchy omkvæd og krydser fingre for at Robertos navn står på én af kuverterne i slutningen af semifinale 1.

Statistik: *

Bookmakers: **

Juryvote: **

G.E.E.: ***

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

Temmelig typisk Eurovision-bidrag. Den får hård konkurrence i år. Fin vokal, melodisk og okay sammensat.

***

—-

SERBIEN:


Serbien, som tidligere har leveret store musikalske oplevelser som ‘Lane Moje’, ‘Nije ljubav stvar’, ‘Oro’ og ‘Molitva’ lækker i år gevaldigt på kvaliteten og sender en pigetrio bestående af Top 3 fra årets “Voice of Serbia”.
Indledningsvist så er vokalerne alt for svage og svingende, koreografien virker på samme tid tilfældig og kunstig og man får det indtryk, at al fokus er lagt på sangerindernes ydre.
I min bedømmelse tæller hverken stiletter, røde nylonstrømper, drævlehorn, heftig kavalergang eller udsigt til lange velformede stænger. Og så er der altså ikke meget tilbage!
Jeg vil give én stjerne for den lidt gammeldags schlageropbygning, der minder mig om pigetrioen Feminnems ‘Call me’ fra 2005, som (på trods af accent-problemer) dog valgte at synge på engelsk. Det burde Moja 3 måske også have gjort. Hvis man igen sammenligner med Feminnem, så blev det ikke til en finaleplads, da de i 2010 vendte tilbage til konkurrencen med ‘Lako je sve’, som i min bog er et noget stærkere bidrag end ‘Ljubav je svuda’.

Årsagen, til at jeg har Serbien som et spørgsmålstegn i år, er landets flotte statistik, hvor kun ‘Cipela’ fra 2009 indtil videre har misset finalen ud af landets 5 bidrag.
Hvis Moje 3 i år kommer til finalen, bliver det på grund af nabostemmer, hvor Serbien i deres semifinale har 3 ud af de 4 nationer, som i tidens løb har givet landet flest stemmer: nemlig Montenegro, Slovenien og Kroatien.
Jeg er spændt på, hvordan juryen tager i mod det serbiske bidrag og om de kommer til at spænde ben for den ventede finaleplads til Serbien.
Statistik: ****

Bookmakers: ***

Juryvote: **

G.E.E.: *

Kvalifikation: Måske

Placering: 9-12

 

Michaels reality-check

De synger falsk! Jeg forstår ikke hvordan, bidraget er sluppet igennem nåleøjet.

*

Statistik: Med udgangspunkt i statistikker siden 2004, hvor semifinalerne blev indført i Eurovision, er hver nation blevet tildelt et antal stjerner fra 0 til 5, som angiver landets succes i Eurovision (hvor mange gange landet har kvalificeret sig til finalen). Statistikken kan sige noget om hvor stor en “støtte” landet typisk har. Årsagen til at år 2004 er valgt, er for at benytte en afgrænset årrække samt ud fra den betragtning, at der er sket voldsomme ændringer både på grund af semifinalernes indførelse men også mht. deltagerlande og deres placering i Europa i de senere år, hvorfor stemmestatistik flere årtier tilbage er ubrugelige til at forudsige årets udfald.

Bookmaker: Med udgangspunkt i www.oddschecker.com, er hvert land tildelt et antal stjerner, som angiver deres chancer bedømt ud fra landets odds. Da oddsene naturligvis hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).

Juryvote: Med udgangspunkt i vores afstemning på Good Evening Europe, så har vi tildelt hver land et antal stjerner alt efter, hvor godt de har klaret sig i vores afstemning. Da en afstemning ligesom odds hele tiden ændrer sig, har vi været nødt til at benytte et øjebliksbillede fra en bestemt dato (ultimo april 2013).