G.E.E. Reviews 2012: Grækenland

0
75

Grækenland

Grækenland er den mest succesrige nation i Eurovision Song Contest, siden semifinalerne blev indført i 2004. En kvalifikationsrekord på 100%, en sejr og laveste placering en 9. plads siger noget om grækernes Eurovision-succes de senere år.

Om årets repræsentant

Eleftheria Eleftheriou blev født i 1989 på Cypern og har siden barndommen haft en stor passion for musik. I sine skoleår fik hun undervisning i klaver og musikteori og startede som 15-årig med fonetiske lektioner. Som 16-årig blev hun solist i det nationale folk-orkester RIK Broadcasting Corporation på Cypern. Herudover deltog hun i forskellige musikkonkurrencer. Efter eksamen, flyttede hun til London og startede på studier i musik og performance på University of Surrey i London.

Hun fik stor succes i forbindelse med sin deltagelse i talentshowet X-Factor 2, i 2010, hvor  hun gjorde et stort indtryk på alle. Lige efter showet, samarbejdede hun med Eurovision-legenden Sakis Rouvas, som hun sang sammen med i sine live-optrædener. Samme år begyndte hun at synge med den berømte græske sanger Nikos Vertis. Sammen har de turneret i både Europa og Australien.

I 2010 udgav hun sin første single og indledte i efteråret 2011 sit samarbejde med Universal Music, som d. 12. marts i år ledte til sejr i den græske finale. Hun skal repræsentere Grækenland i Baku med sangen “Aphrodiziac”, som er komponeret og skrevet af Dimitri Stassos, Mikaela Stenstrøm og Dajana Lööf.

Jeres dom

Der er lidt delte meninger omkring årets græske bidrag. Mange fans har sangen helt i top, mens andre giver den en mere kølig modtagelse primært pga. omkvædet og fordi bidraget er meget lig tidligere græske bidrag og mangler fornyelse.
På Good Evening Europes facebook-side, gav I Eleftheria Eleftheriou et gennemsnit på 6,38.

Good Evening Europe’s anmeldelse
Grækenland fortsætter hvor de slap i 2011 og er endnu engang tro mod de græske rødder. I år dog med et noget mere moderne bud på et sommerhit i Eurovision. Med “My number one part II” har grækerne endnu engang valgt en ung attraktiv kvindelig sanger samt et eksotisk og dansevenligt feriehit. Der er dømt velsmurt dansekoreografi og de obligatoriske løft a la Helena Paparizous performance fra 2005 samt et instrumentalt stykke, som efter alt at dømme skal anvendes til en eller anden græsk dansekoreografi. En iørefaldende sang, men samtidigt er det hele utroligt forudsigeligt, hvilket også har kostet points i min personlige bedømmelse.

Bidraget får mig i dansehumør, men det hele er bare hørt og set før – faktisk adskillige gange og man kunne godt ønske sig at Grækenland på et tidspunkt valgte at se sig om efter en ny opskrift til succes . Jeg er, om nogen, tilhænger af at inddrage sit lands traditionelle musikkultur i Eurovision-bidraget, som f.eks. Serbien og Azerbaijan gør det i år. Men den græske lyd er bare tilsat en sang, som i sig selv ikke har så meget at byde på. Uden de græske elementer, ville bidraget lande i samme kategori som sidste års armenske bidrag og blot være et billigt og kommercielt forsøg på at høste stemmer. Men den græske lyd gør noget unikt ved sangen og bevarer interessen i alle 3 minutter.

Desværre kan “Aphrodisiac” sammenlignet med f.eks. Islands bidrag, som kommer før, virke lidt for kommerciel, intetsigende og imiteret.
Det simple omkvæd “Oh oh oh” er ideel til Eurovision, hvor sangen hurtigt skal hænge fast, men det kommer hurtigt til at virke lidt for intetsigende, når man hører sangen mere end de 2 gange, som den er beregnet for et Eurovision-publikum. Hermed kommer meget af bidragets fokus også til at ligge på sangerinden og på bidragets koreografi. Vi har endnu ikke hørt Eleftheria Eleftheriou synge live, men kender vi Grækenland ret, så klarer hun både koreografi og live vokal til topkarakterer.

Bidraget opfylder ikke mine krav til en vindersang, og jeg kunne personligt ønske lidt mere nyskabelse i de græske bidrag. Jeg forestiller mig, at man under forberedelse af årets bidrag har brugt lige så lang tid på at finde den rette sangerinde og den rette koreografi, som på selv produktionen af selve bidraget, som virker lidt tyndt.

Ikke desto mindre er Grækenland, på trods af den uheldige lodtrækning (start nummer3 efter Island), en af årets sikre finalister og Eleftheria Eleftheriou kunne også meget vel opnå endnu en to 10 placering til Grækenland. Jeg giver 7 ud af 10 stjerner for et moderne, catchy og græsk inspireret sommerhit, som vi dog har hørt før og som ikke bidrager med noget dybere budskab.