Reviews 2011: Moldova

0
92

Jeg var en af Zdob si Zdub-piorererne, da gruppen i 2005 deltog i Eurovision Song Contest med boonika bate toba. Kombinationen af hardrock og moldavisk folkemusk, et fedt sceneshow og bedstemor på trommen, gjorde Zdob si Zdub til en af mine store favoritter til sejr, på trods bundplacering hos både bookmakere og i prepolls. Det blev til en repræsentabel 6. plads i Moldovas debutår 2005.

Derfor var mine forventninger til årets bidrag også ret høje, men blev desværre ikke fuldt ud indfriet. So lucky er en spøjs blanding af rock og Jazz/swing, som i sig selv er et noget intetsigende bidrag. Tilsætter man så de gale moldavere fra Zdob si Zdub med høje hatte og en fløjtende cirkusprincesse på ethjulet cykel, så får man pludselig en finalekandidat.

Moldova har også fordelen af at komme efter 2 ballader og før dem, chanceløse Belgien og Holland, som også giver en ret enkel præsentation. Med et brag af et show og en god interaktion med seerne, så kan Moldova trække en del stemmer på det gakkede og esktreme.

På den negative side, så var det bedstemor, som tiltrak sig den største opmærksomhed, da Zdob si Zdubs deltog i 2005. Musikstilen er nok lidt for ekstem for gennemsnits-seeren, dog skal man aldrig sige aldrig, når man tænker på Lordis sejr i 2006.

Man skal også have juryens stemme med i overvejelse, som nok ikke gavner gruppens chancer, så de skal altså score pænt hos seerne, for at klare skærerne.

Bookmakerne giver Moldova en lille fordel, mens de traditionelle Eurovision-fans har bidraget helt i bund af årets polls, incl. den som GEE har gennemført.
Startlodtrækning giver en lille fordel statistisk set, og så hjælper det også Moldova godt på vej, at de kommer efter en række stille bidrag uden de store gimmicks.

Gennemsnit: 2,6

Kvalifikation: marginal finalist

Se live-version og preview-video under
Multimedia. Husk at
stemme på dine favoritter i GEEs Pre-chart Voting.

NB! ALLE REVIEWS ER SKREVET INDEN PRØVERNE GIK I GANG I DÜSSELDORF, OG PRÆSTATIONERNE HER ER DERFOR IKKE TAGET I MED BETRAGTNINGEN.